Hoe vergaat het de torenvalken?
Zoals we enige tijd geleden al hebben gemeld broeden er in ons werkgebied diverse paartjes torenvalken. Het zou nu wel eens tijd kunnen zijn om de jonen te gaan ringen. Aldus geschiedde! Afgelopen week zijn de torenvalken aan de Zanddijk met een bezoek vereerd; dit met de bedoeling de aanwezige jongen van een ring te voorzien.

De ladder wordt klaargezet zodat de jongen uit de kast kunnen worden gehaald.

De jongen worden uit de zak gehaald.

Het jong wordt beoordeeld.

Er worden metingen verricht.

Als alles gedaan is kan het kuiken terug naar de kast.
Er bleken vijf gezonde jongen in de kast aanwezig. In feite gebeurde het ringen wat te laat, de jongen waren al wat te groot en hadden de neiging er vandoor te gaan. Dit gebeurde dus ook maar alle jongen konden weer worden gepakt, geringd, gewogen en weer worden teruggezet in de kast. Vijf gezonde jongen: dat wil dus zeggen dat er genoeg voedsel, in de vorm van muizen en hagedissen zoals je in een eerder bericht kunt zien, voorhanden was en is.
l
